- Szczegóły
Wpływ głośnego czytania na rozwój dziecka
Motto: „Jakie ziarno w serca Wasze padnie... takim będzie późniejsze żniwo” (St. Jachowicz – Dziennik dla dzieci)
Wszyscy chcemy, aby nasze dzieci wyrosły na mądrych, dobrych
i szczęśliwych ludzi. Jest na to sposób – czytajmy dzieciom! Na pewno każdy rodzic chce przekazać swojemu dziecku to, co najlepsze. Chce, aby dobrze się rozwijało, nie miało problemów w przedszkolu, szkole, a na swojej drodze spotykało samych życzliwych ludzi. Aby tak się stało wcale nie trzeba stosować nowoczesnych metod lansowanych w wielu podręcznikach dla rodziców – trzeba skorzystać z najprostszego sposobu wpływającego na osobowość dziecka – należy zachęcić dziecko do czytania książek. Wiele dorosłych ludzi choć umie czytać, nie czyta. Dlaczego? Ponieważ nawyk
i potrzeba czytania lektury muszą powstać w dzieciństwie. Czytanie książek jest zatem jedną z pierwszych inwestycji w rozwój dzieci. To właśnie w książce nasz maluch znajdzie wskazówki , w jaki sposób zbudować swój własny system wartości.
Głośne czytanie dzieciom to najpiękniejszy czas, jaki możemy zaoferować najmłodszym
Tych chwil nie zastąpi żadna inna atrakcja. Wystarczy kilkanaście minut dziennie spędzonych wspólnie nad lekturą. Podczas czytania dziecku zaspokajamy jego emocjonalne potrzeby. Jesteśmy blisko, więc zacieśniamy łączącą nas więź. Czytając dziecku, wyrażamy swą miłość
i zainteresowanie. Malec z radością odczuje, że ten czas zarezerwowany jest tylko dla was. W efekcie, w dziecku wzrośnie poczucie, że jest ważne i kochane. W ten sposób budowana jest pewność siebie i wiara we własne możliwości.
Dzieciństwo to wyjątkowy okres, w którym nie może zabraknąć książek. Wiedza i doświadczenia zgromadzone na tym etapie zaowocują w dorosłym życiu. Należy dołożyć wszelkich starań, by w pierwszych latach życia dziecka, nie zabrakło troski i uwagi ze strony opiekunów. Stopniowo kształtująca się osobowość malca wymaga naszej bliskości i mądrych wzorców.
Każdy rodzic chce aby jego dziecko rozwijało się jak najlepiej, było kreatywne, a w przyszłości wyrosło na mądre i szczęśliwe. Jest na to sposób – czytaj mu książki! Dzięki temu Twoje dziecko zbuduje własny system wartości i rozwinie wiele cenionych cech takich jak empatia czy twórczość.
Nawyk czytania i sama potrzeba lektury powstaje już w dzieciństwie. Czytając naszym dzieciom niejako zmuszamy je do samodzielnego kreowania wizerunku głównego bohatera i jego przygód. W książce, w przeciwieństwie do filmu nie mamy bowiem gotowych obrazów, które ułatwiają przekaz – nasz maluch musi dużo bardziej się zaangażować i wykazać kreatywnością. To jednak nie jedyna zaleta wspólnego czytania. Dlaczego zatem nam jako rodzicom powinno na tym zależeć?
Głośne czytanie buduje więź pomiędzy rodzicem i dzieckiem
Chwila, w której zasiadamy razem nad lekturą, jest niezwykle bliska. Każda rodzina najczęściej wypracowuje własne zasady. Rytuał można rozpocząć od wybrania miejsca i najwygodniejszej dla rodzica i dziecka pozycji. Malec, wiedząc, że jest to moment zarezerwowany tylko dla niego, poczuje się wyjątkowy. Będzie to czas relaksu i niezapomnianych, wspólnych wrażeń.
Głośne czytanie zaspokaja potrzeby emocjonalne dziecka
Bliskość jest niezwykle istotna. W trakcie czytania można się przytulać, bardzo blisko siedzieć, czy leżeć. Wspólnie będziemy także przeżywać poznawaną historię. Śmiech, radość, czy zaduma, którą zaobserwujemy na twarzy dziecka, stanie się dla nas również cenną wskazówką. Przekonamy się, jakie uczucia budzą się w malcu. Nasze zainteresowanie na pewno zostanie zauważone
i docenione.
Głośne czytanie wspiera rozwój psychiczny dziecka i wzmacnia jego poczucie własnej wartości
Przeobrażająca się świadomość na tym etapie wymaga szczególnej uwagi. Dziecko stopniowo nabywa zdolności do samodzielnego, nieegoistycznego pojmowania, odczuwania i działania. Czytane opowieści są kopalnią bezcennych przykładów i wzorców. Wzmocnimy w dziecku empatię, umiejętności społeczne i poczucie własnej wartości. Wspólnie spędzony czas to przecież dowód, że dziecko jest dla nas ważne.
Głośne czytanie uczy języka, rozwija słownictwo, daje swobodę w mówieniu
Na co dzień, często zapominamy, jak ważna jest dbałość o nasz język. Nadmiar obowiązków i pośpiech sprawia, że ograniczamy wypowiedzi do koniecznego minimum. Czytanie na głos sprawi, że będziemy posługiwać się poprawnym, pięknym językiem. Dla najmłodszych to szansa, by uczyć się języka, z czasem stopniowo rozwijać poznawane słownictwo, a ostatecznie tworzyć piękne wypowiedzi. Za pomocą języka musimy komunikować się z innymi przez całe życie. Jest więc to elementarna, niezbędna umiejętność.
Głośne czytanie przygotowuje i zachęca do samodzielnego czytania
Gdy dziecko jeszcze nie nabyło tej umiejętności, poznaje lektury dzięki innym. Wsłuchuje się w intonowany głos, ogląda ilustracje, poznaje litery. Momenty te są niezwykle urokliwe, stąd dziecko pragnie je powtarzać. Dorasta
w przekonaniu, że czytanie jest przyjemnością, dzięki czemu chętniej spróbuje samodzielnie czytać.
Głośne czytanie rozwija wyobraźnię
Nawet jeśli książkę zdobią ilustracje, wszystkich opisanych szczegółów
i sytuacji nie sposób zobrazować. Poza tym to jedynie nieruchome rysunki więc trzeba samodzielnie posłużyć się wyobraźnią. Pomyśleć, zastanowić się i może, gdy opiekun poprosi opowiedzieć o swoich odczuciach i pomysłach.
Głośne czytanie uczy myślenia
Myślenie to skomplikowany proces poznawczy. Trzeba kojarzyć dziesiątki elementów i na tej podstawie wnioskować. Najłatwiej podobno uczyć się na przykładach, a tych przecież w książkach nie brakuje.
Głośne czytanie poprawia koncentrację i ćwiczy pamięć
Żeby poznać opowiadaną historię, trzeba się skupić. W innym wypadku umykają szczegóły, które mogłyby bardzo zainteresować. Oczywiście opiekun może nadzorować cały proces. Pytania o imiona, czy perypetie bohaterów to świetne, sprawdzające ćwiczenie podobnież jak powtarzanie zabawnych rymowanek.
Głośne czytanie wnosi wiedzę ogólną i ułatwia naukę
To, co czytamy dzieciom, ma znaczenie. W ciekawy sposób możemy prezentować treści, z którymi dziecko zetknie się w przedszkolu, czy szkole.
W ten sposób zaciekawiamy wzbogacanymi wiadomościami. Rozbudzamy także ciekawość, która zachęci dziecko, by dopytać o wiele szczegółów.
Głośne czytanie uczy odróżniania dobra od zła i rozwija wrażliwość moralną
Literaccy bohaterowie są bardzo różni i przeżywają wiele przygód. Gdy jednych warto pochwalić, a nawet naśladować, inni zasługują na naganę. Wszystko po to, by dziecko mogło dokonać samodzielnej oceny. Chciało wyrażać opinie
i naśladować pożądane wzorce.
Głośne czytanie to rozrywka rozwijająca poczucie humoru
Komizm sytuacyjny jest elementem perypetii poznawanych bohaterów. Śmiejąc się razem z dzieckiem, podkreślamy, co jest zabawne, a co nie.
Głośne czytanie chroni przed uzależnieniem od mediów
Dziecko znające wartość czytania łatwiej zrezygnuje z czasu spędzanego przed telewizorem, czy komputerem. Czytając na głos, pokazujemy także, że my dorośli również lubimy czytać i spędzać z książką czas.
Głośne czytanie pomaga w rozwiązywaniu problemów
Czasem widzimy, że dziecko trapi problem. Wiemy, dlaczego się smuci, jest marudne, czy złe. Wielu bohaterów miewa podobne kłopoty, więc warto sprawdzić, jak sobie z nimi radzą
Głośne czytanie chroni przed negatywnym wpływem otoczenia
W książkach dla dzieci podkreślane są pozytywne zachowania i postawy. Te negatywne, spotykają się, ze zrozumiałą dezaprobatą. Dziecko zyskuje potwierdzenie i wyjaśnienie, dlaczego niektóre czyny są niewłaściwe i nie warto ich naśladować.
Można jeszcze wspomnieć, że czytanie dzieciom jest przyjemną, zdrową ucieczką od nudy, czy profilaktyką działań aspołecznych. W zasadzie zalety można mnożyć bez końca. Najważniejsze jednak aby nie zapominać o jednym.
Głośne czytanie to najpiękniejszy czas, jaki możemy zaoferować dziecku.
Codzienne czytanie dziecku:
- Zapewnia emocjonalny rozwój dziecka
- Rozwija język, pamięć i wyobraźnię
- Uczy myślenia, poprawia koncentrację
- Wzmacnia poczucie własnej wartości dziecka
- Poszerza wiedzę ogólną
- Ułatwia naukę, pomaga odnieść sukces w szkole
- Uczy wartości moralnych, pomaga w wychowaniu
- Zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputerów
- Chroni przed zagrożeniami ze strony masowej kultury
- Kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie
Dlaczego czytanie jest dzisiaj ważniejsze niż kiedykolwiek w przeszłości?
Wiele dzieci bez umiaru korzysta z komputera. Dla wielu z nich jest to najatrakcyjniejsza forma spędzania wolnego czasu. Żyjemy w cywilizacji telewizyjnej; badania naukowe wykazują:
- szkodliwość zdrowotną nadmiernego oglądania telewizji przez dzieci
- telewizja nie rozwija u dzieci myślenia i skraca ich przedział uwagi
- wiele programów wywołuje lęki i niepokój oraz znieczula na przemoc.
- świat jest coraz bardziej skomplikowany, lawinowo przyrasta ilość informacji, rozwój wiedzy i rynku pracy następuje coraz szybciej – ludzie, którzy nie czytają , nie nadążają za tymi zmianami zostają zepchnięci na margines współczesnego życia.
Pamiętajmy, że czytanie jest proste, bezpłatne i dzieci je uwielbiają!
- nie potrzeba tytułów naukowych, ani drogiego sprzętu, by czytać dzieciom;
- książki można wypożyczać, wymieniać również kupować na przecenach
- nie trzeba dobrej dykcji, by być najlepszym nauczycielem czytania dla swego dziecka
Czytanie jest swego rodzaju antidotum przeciwko wielu niepożądanym wpływom dla umysłu i psychiki dziecka ze strony współczesnej cywilizacji.
Dlatego warto czytać na głos. Nawet jeśli dziecko nie stanie się w przyszłości aktywnym czytelnikiem, warto spędzać z nim w ten sposób czas. Głośne czytanie może zaowocować szeregiem innych pozytywnych skutków – nic jednak na siłę. Jeśli widzimy, że dziecko nie potrafi się skupić na słuchanym tekście, warto poczekać na lepszy moment i skupić się na innych książeczkach, choćby sensorycznych lub obrazkowych. Wszystko zależy od dziecka i od naszych chęci. Widok samodzielnie czytającego małego dziecka rozczula każdego rodzica, na taki obrazek trzeba sobie jednak zapracować, dlatego rodzicu – książka w dłoń i czytaj!
Umberto Eco powiedział: „kto czyta książki, żyje podwójnie”. Jeżeli więc nie chcemy aby nasz maluszek żył w jednowymiarowym świecie pozbawionym prawdziwych emocji, zróbmy wszystko by polubił literaturę, aby sięgał po książkę w sposób spontaniczny, pozbawiony presji i przymusu.
Opracowała:
mgr Elżbieta Majchrzak
- Szczegóły
Kształtowanie świadomości ekologicznej dzieci przedszkolnych jest nie tylko potrzebą, ale także nakazem współczesności. Środowisko, na skutek ciągłej degradacyjnej działalności człowieka, staję się coraz bardziej dla niego niekorzystne, stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia.
Jednym, z poważniejszych problemów środowiskowych, które pojawiły się w naszym kraju w ostatnich latach, jest wciąż wzrastająca liczba odpadów komunalnych, przy równoczesnym braku sprawnego systemu ich unieszkodliwiania.
Kształcenie społeczeństwa, tak w ramach edukacji formalnej, jak i nieformalnej, jest jednym z podstawowych czynników warunkujących pomyślne i szybkie wdrożenie zasad racjonalnej gospodarki odpadami w kraju. Musi się to odbywać przy pełnej akceptacji świadomego ekologicznie społeczeństwa. Do nawyków mieszkańców powinna należeć zarówno wstępna segregacja odpadów w ich gospodarstwach domowych, jak również świadome dokonywanie zakupów takich produktów, których przynajmniej część (np. opakowanie) jest przydatna do ponownego wykorzystania.
W ciągu ostatnich kilkunastu lat w Polsce przeprowadzono wiele różnorodnych badań socjologicznych i psychologicznych, dotyczących problemów świadomości ekologicznej społeczeństwa. Z niewielu badań prowadzonych wśród dzieci wynika, iż ich poziom wiedzy i świadomości ekologicznej jest stosunkowo niski. W wielu przypadkach głównymi źródłami wiedzy u dzieci są media (telewizja, radio, kolorowe tygodniki). Dlatego już na początku edukacji (przedszkole, pierwsze klasy szkoły podstawowej) obraz zagadnień środowiskowych u dziecka jest nieprawidłowy, zniekształcony i stereotypowy. Posiadane informacje są nieuporządkowane, nie umożliwiają kojarzenia przyczyn i skutków zjawisk przyrodniczych.
Efekty edukacji środowiskowej (działania człowieka na rzecz środowiska, w tym racjonalne gospodarowanie odpadami) w znacznej mierze zależą od tego, w jakim wieku został rozpoczęty proces edukacji. Z punktu widzenia psychologii i pedagogiki wiek przedszkolny (pierwsze pięć lat życia) jest najlepszym okresem na zapoczątkowanie systematycznej edukacji środowiskowej. Wtedy, bowiem psychika dziecka jest bardzo plastyczna , a dokonane w niej zmiany są fundamentem przyszłych zachowań. Dziecko w wieku przedszkolnym przejawia naturalną wrażliwość na otaczające je środowisko, ciekawość będąca początkiem rozwoju zainteresowań poznawczych, warunkujących zrozumienie środowiska przyrodniczo-społecznego, a także emocjonalną chęć działania na rzecz ochrony przyrody . Dodatkowo dobre ,,wzorce środowiskowe” są przenoszone do domu. W ten sposób dziecko staję się nauczycielem własnych rodziców.
W przedszkolu, gdzie nie ma granic między przedmiotami, realizacja celów wychowawczo-dydaktycznych edukacji środowiskowej jest stosunkowo prosta. Cele te powinny mieć podejście holistyczne (całościowe). Wiedzę o środowisku, jego ochronie i zagrożeniach trzeba łączyć z kształtowaniem wrażliwości, szacunkiem dla przyrody oraz wyrabianiem postaw przyjaznych środowisku (np. umiejętność racjonalnego korzystania z dóbr naturalnych). Efekty edukacji będą tym skuteczniejsze, im praca nauczyciela będzie lepiej przemyślana i realizowana przy użyciu odpowiednio przygotowanych materiałów, środków, form i metod dydaktycznych.
Opracowała: mgr Elżbieta Majchrzak